Õli masoniidil. 1968.
All paremal: EP 68
Pöördel: E. Põldroos “Märklaud“ õli 1968 90×60
Mõõdud | 90 x 60 cm |
---|
“Kunsti müsteerium näibki peituvat selles, et tõelise šedöövri tähendus asub mõõtmatult kõrgemal tema loomist toitnud targutustest”
Enn Põldroos, 2007
Eelmisel aastal oma 90. juubelit tähistanud maalikunsti klassik Enn Põldroos (s. 1933) kuulub juba 1960. aastatest eesti juhtivate maalijate hulka, kelle loomingu analüüs ja interpreteering on tänapäevani aktuaalne. Olulise osana sellest avatakse 2024. aasta lõpus Kumus kunstniku ülevaatlik isikunäitus “Enn Põldroos. Kinnismõtete muuseum”, kuraator Anders Härm.
Teoses “Märklaud” seob Põldroos kokku tol kümnendil noori eesti kunstnikke väga inspireerinud sürrealismi ja sümbolismi ning kunsti sotsiaalse tundlikkuse. Asetades inimfiguuri keskele tema loomingus korduva signatuurmärgi, hõbedase ümara palli, annab kunstnik teose pealkirja arvestades sellele sügava ning mitmeti mõistetava tähenduse. Märklaua südamik, kuul, inimsüda, südametunnistus – Põldroos ei jäta vaatajat isiklikult puudutamata.
Arvestades loomisaastat – 1968 – võib Põldroosi maali tõlgendada ka kui protestiväljendust USAs, Prantsusmaal ja Prahas puhkenud vägivallale ning inimest kui elavat märklauda. Siinjuures kannab ajastu hõngu teose tagapõhi, mis punasel, armastuse värviga seostataval lillelisel taustal interpreteerib 1968. aastal moodsas noortekultuuris levinud kuulsat loosungit “make love not war”.
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm