Õli masoniidil. 1989.
Pöördel: PEETER ALLIK 1966 “VILJANDI PAADIMEES“ 1989
Mõõdud | 105 x 118 cm |
---|
Peeter Alliku (1966-2019) varasesse loomelukku kuuluv maal “Viljandi paadimees” demonstreerib maalijat ülimalt groteskse väljendusviisi esindajana – justkui oleks saksa ühiskonnakriitilise ekspressionismi klassik Georg Grosz Eestist endale õpilase leidnud! Kuid just nii siseneski Allik eesti kunstilukku – mässaja ning kaartide segiviskajana.
Kaunis rahvusromantiline legend Viljandi järve paadimehest ja tema võluvast preilist, on Alliku tõlgenduses sarkastiline kõverpeeglipilt populaarse rahvajutu aadressil, millel ei puudu oma amüsantne aspekt. Kunstnik Mall Nukke toob välja veel ühe olulise detaili: “Ehkki tegu peaks olema Viljandi järvega, paistab ometigi taamal Pikk Hermann oma sini-must-valge lipuga. Paarike on vist hoopis eksinud Tallinna lahte oma Viljandi-nimelise paadiga. Kesk-Eesti on külla tulnud pealinnale.” Kunstiteadlane Harry Liivrand aga jätkab: “Omamoodi märgiline on, et kunstnik presenteerib seda ajastul, mil kunstis niikuinii kõik senikehtinud ja hea maitsega seotud moraalsed, sotsiaalsed ja esteetilised väärtused pandi küsimärgi alla. Suurepärane tujutõstja!”
Teos on reprodutseeritud 2017. aastal Tartu Kunstimuuseumis toimunud näitusega “Peeter Allik. Kultiveeritud skisofreenia” kaasnenud kõvakaanelises raamatus, lk 56.
Tekst: Harry Liivrand