Toomas Vint
Toomas Vint
Toomas Vint “Avarus”
Toomas Vint “Avarus”

Toomas Vint “Avarus”

Kevadoksjon 2025
Õli lõuend. 2022.
All paremal: TV22
Pöördel alusraamil: AVARUS 2022 õlI. l. 31×100 TOOMAS VINT. s. 1944
Pöördel: Toomas Vint 2022
Mõõdud31 x 100 cm
Alghind5 000
Pakkumisi4

“Tühjus ei lähe tühja.
Tühjuse täideminek
on kõik, mis on –
nii riimis, raamis kui ruumis.”

Katkend Doris Kareva luuletusest “Tühjus ei lähe tühja”

Metafüüsilise kunsti oluliseima maalija Toomas Vindi (s 1944) maastike võlu seisneb eelkõige nende valgus- ja värvikäsitluses. Tabavalt tõi sarnasuse Vindi loomingu ning eelmisel aastal Christies´e oksjonil 121 miljoni dollariga müüdud Rene Magritte´i “Valguse impeeriumi” tööde vahel välja ka kunstiteadlane Heie Marie Treier (Kunst.ee, 2025/1, lk 6) ning tõepoolest, kummastav öö- ja päevavalguse ühildamine iseloomustab mõlemaid.

“Värviseosed elavad Toomas Vindi töödes omaette elu, nagu muusikalised teemad. /…/ Värviüleminekud päikeselistelt kollakas-rohelistelt toonidelt varjutatud rohekas-sinistele loovad otsekui sümfoonia. Helesinine meri lainetab üle rohu, jättes sellesse oma värvitooni, ja siis, rullunud üle roheluse, tõuseb taevani, toonib ka selle” iseloomustas Vindi eripärast värvi- ja valguskäsitlust Moskva kunstiteadlane Maria Šaškina (“Toomas Vint”, Tallinn, 1993).

Maalikunstnik Mall Nukke näeb “Avaruses” eestimaist ideaalmaastikku avara välja ja üksiku puuga ning lisab: “See maal on tehtud kõigiti traditsiooniliste maastikumaalide reeglite järgi, kus aukohale on tõstetud ilmastik. Eriti on siin tunda Madalmaade kunsti hõngu. Järgitud on kuldlõikelise ideaalkompositsiooni reegleid: detaile on vähe, kuid nad on kõik väga “õigetes” paikades. Esikohal on harmoonia ja tasakaal. Värvigamma on lihtne, esindatud külmad sinised-rohelised toonid. Ei ühtegi punast laiku. Vägagi vindilik maal.”

Tekst: Katre Palm, Mall Nukke