




Olev Subbi “Esimene tarbetu ehitus” & “Teine tarbetu ehitus”
Kevadoksjon 2025
Akrüül masoniidil. 1995.
1. All paremal: Subbi 95.
Pöördel: O. Subbi Esimene tarbetu ehitus First useless building Akrüül, acrylic. 75 x 100 cm 1995
2. All keskel: Subbi 95.
Pöördel: O. Subbi Teine tarbetu ehitus Second useless building Akrüül, acrylic. 75 x 100 cm 1995
Mõõdud | Mõlemad 75 x 100 cm |
---|---|
Alghind | 28 000 € |
Tänavu möödub 95. aastat eesti maalikunsti ühe olulisema modernisti Olev Subbi (1930-2013) sünnist. Mees, kes oma töös ei teinud iial kompromisse, oli võrdselt hoolikas nii iseenda kui oma maalide perfektsuses. Kui 1995. aasta Kölni näitust ette valmistades palus sealne galerist Subbil teoste valmimise osas takka kiirustada, Subbi resoluutselt keeldus: “See tähendaks meetodi muutmist, millega koos minuvanune maalija kaotab ohtlikult palju oma maalilisest kapitalist” (Eero Epner “Olev Subbi”, 2024, lk 303).
1990ndate loomingus oskas Subbi elegantselt ühendada konkreetse ja tingliku, ent ükskõik millise töö puhul pidas ta ennast eelkõige koloristiks, kellena isegi poolabstraktsetes kompositsioonides iseennast manifesteeris. Nii ka siin, harmooniat ülistaval kaksikmaalil. Nagu kunstnik pealkirjaski ütleb, on eraldiseisvana tegu tarbetute ehitustega. Ent koos sünnib neist maagia – paari heidavad nurk ja poolring, ying ja yang… ning sellest aimatav maastik.
Näeme maalil nii liivast merekallast kui Eestimaa sügavrohelisi metsasid. Nende kohal kõrguv abstraktsioon konstruktiivsetest elementidest ja korduvatest geomeetrilistest joontest kujutab aga linnalist keskkonda. Töö visuaalne mõjukus tulenebki just kompositsioonilisest kindlusest ja rafineeritud värvikasutusest ning assotsiatiivsusest, mida maal vaatajas tekitab. Nii saab vaatajast justkui maali kaasautor, ütleks parafraseerides prantsuse semiootik Roland Barthes.
Käesolevaid kahte maali nägi Olev Subbi kindlalt koos presenteeritavatena, mistõttu on teosed oksjonil müügis paarina (hind sisaldab mõlemat).
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm