Endel Kõks
Endel Kõks Karbontsükkel
Endel Kõks “Karbontsükkel”, 1964. 67 x 83,5 cm.
Endel Kõks “Karbontsükkel”, 1964. 67 x 83,5 cm.

Endel Kõks “Karbontsükkel”

KEVADOKSJON 2024

Õli lõuendil. 1964.
All paremal: E Kõks 64
Pöördel alusraamil: Endel Kõks "Karbontsükkel" 1964

Mõõdud 67 x 83,5 cm
Alghind   8500 EUR
Pakkumisi
Haamrihind

1960. aastail otsis energiast pulbitsev Endel Kõks (1912-1983) uusi viise oma loomingulise kire rakendamiseks. Nii kasutas ta varasemaid lõuendeid tehnilisteks eksperimentideks, eksperimenteerides nii van Eyckide vaiguvärvi ja temperatehnika kui Rubensi paksu õli tehnikaga. Kunstiteadlane Tiiu Talvistu kirjutab: “Arvatavasti püüdis Kõks kompromissina ühendada realistlikku tööd abstraktsega peaaegu realistliku portree abil. /…/ Samaaegselt tähistas see ka popkunsti sissetungi. Varasematele märkidele ja joontele on nüüd lisandunud kirjad ja numbrid (“Kompositsioon figuuridega”, 1962) ning popkunstile iseloomuliku fotolise sarnasusega sensuaalsete portreede paigutamine abstraktsesse maali, nt Sophia Loren (“Kiirguse valem”, 1964), Gina Lollobrigida (“Karbontsükkel”, 1964), aga ka Silja Rüga jt” (lk 48-49, “Endel Kõks – vapruse, vabaduse ja rõõmuga”, Tartu kunstimuuseum, 2013). 

Nii sünteesibki Kõks käesoleval maalil teda kõnetanud ning ühiskonnas aktuaalseks olnud teemasid abstraktse taustaga. Teadusavastused, filmikunst ja antiikmütoloogia on stiilitundega paigutatud lõuendi pinnale. Siinjuures näitab Kõks end suurepärase portreteerijana – 1960ndate ihaldusväärseim daam, Itaalia filmitäht Gina Lollobridiga on maalitud elutruult ja meisterliku filigraansusega.

Teos on reprodutseeritud ülaltoodud raamatus, repro nr 247.

Tekst: Katre Palm