Eduard Wiiralt Monika
Eduard Wiiralt Monika
Eduard Wiiralt “Monika”, 1942. Plm 49,2 x 31,9 cm.
Eduard Wiiralt “Monika”, 1942. Plm 49,2 x 31,9 cm.
Eduard Wiiralt “Monika”, 1942. Plm 49,2 x 31,9 cm.
Eduard Wiiralt “Monika”, 1942. Plm 49,2 x 31,9 cm.
Eduard Wiiralt “Monika”, 1942. Plm 49,2 x 31,9 cm.

Eduard Wiiralt “Monika”

KEVADOKSJON 2024

Metsotinto paberil. 1942.
All vasakul: Monika - mezzotinto 1942 Epreuve d'artiste
All paremal: Eduard Wiiralt

Mõõdud Plm 49,2 x 31,9 cm
Alghind   4900 EUR
Pakkumisi
Haamrihind

Kunstiteadlane Mai Levin on Eduard Wiiralti (1898-1954) “Monika” kohta kirjutanud järgmist: “Oma tippteose metsotintotehnikas lõi Wiiralt väikesest Tallinna tüdrukust Monika Pootsikust tehtud rohkete joonistuste alusel 1942. aasta teisel poolel.” Kunstnik katsetas sama motiiviga teost väikeste variatsioonidega pikalt ning ühe järgmise variandina tegi versiooni, kus tagaplaanil kujutatud portreel on peas samasugune müts, mida kannab esiplaanil istuv tütarlaps. Tütarlapse portree on ka viimase sviitril oleval prossil ning nii näivad kõik kolm portreed kajastavat tütarlapse kujunemist lapsest tõsiseks neiuks.

“Monika” sai kiita juba oma valmimise aastal, millest räägib ka 2013. aasta “Eesti kunsti ajaloo” 6. köite 1. osa: “Tallinna Kunstihoone 1942. aasta sügisnäitusel tõusid märgiliste teostena esile Eduard Wiiralt Eesti-ainelised portreeüldistused: kaks teost pealkirjaga “Eesti neiu” (üks värviline akvatinta, teine pehmelakk) ja metsotinto “Monika” (näitusel oli selle nimetus veel “Tüdruk lilledega”). Viimast, kompositsioonilt erilist, kolmekordse portreekordusega teost, mis tehniliselt on E. Wiiralti metsotintokäsitluse tipp, hakati hiljem aina rohkem hindama ning “Monikal” oli edu ka sõjajärgsel Prantsusmaal.”

Tekst: Katre Palm