Eduard Wiiralt
Eduard Wiiralt
Eduard Wiiralt “Rahutus”
Eduard Wiiralt “Rahutus”
Eduard Wiiralt “Rahutus”

Eduard Wiiralt “Rahutus”

Kevadoksjon 2025
Pehmelakk paberil. 1952.
All vasakul: Vernis mou 1952 42/75
All paremal: E. Wiiralt
Mõõdudplm 27,8 x 44 cm
Alghind4 600

“Tes yeux sont comme deux fenêtres”
Eduard Wiiralt

Eduard Wiiralti (1898-1954) portreed pole kunagi pelgalt modelli välimuse kajastajad. Tähelepaneliku vaataja ja kuulajana keskendub ta nende sügavama olemuse, hinge edasi andmisele, mille üheks peamiseks väljendajaks on silmad. Modellide silmadele keskendumine hakkas eriti ilmnema 1930. aastatest, kui Wiiralt hakkas varasemate ekspressiivsete tööde asemel kujutama barokseid, tundlikke naisi. Sellest alates võib silma pidada tema keskseks motiiviks, mille omamoodi sissejuhatuseks ja üleminekupunktiks oli olnud juba ikooniline “Põrgu”. Muuseas on kunstnik ise ühe oma visandi peale kirjutanud: “tes yeux sont comme deux fenêtres” (su silmad on nagu kaks akent).

Wiiralt joonistab suurte silmadega naisi ka 1940ndatel ning peagi jõuab metsotinto “Rahutus” kavandamiseni. 1950. aastal plaanis ta teha madonnapilti, hiljem eemaldas plaadilt lapsekujutise ja veel mõned detailid ning kandis nende asemele maastiku veekogu, kivide ning musta pilvega. Töö selle teosega kestis kaks aastat ning idee aeglase kujunemise käigus muutus naise kuju järjest üldistavamaks. Mai Levin on nimetanud “Rahutust” Viiralti luigelauluks. 

Tekst: Vappu Thurlow, Katre Palm