Pakkumised kevadoksjoni teostele avanevad 25. aprillil kell 18.00 siin lehel. Võitjad selguvad otseülekandel saalist:
- Reedel, 10. mail: teosed nr 1-71
- Laupäeval, 11. mail: teosed nr 72-130
- Pühapäeval, 12. mail: teosed nr 131-188
Lisainfo: info@alleegalerii.ee või +372 566 50 753!
01. Valerian Loik “Õitsvad sirelid Eismal”, 1960-70ndad
Tekst: Katre Palm
02. Jüri Arrak “Tiiger”, 1995/2017
Tekst: Katre Palm
03. Jüri Arrak “Õllesaal”, 1972/2008
Tekst: Katre Palm, Mauri Gross
04. Evald Okas “Kalur”, 1957
Tekst: Katre Palm
05. Evald Okas “Naised VI”, 1989
Tekst Kaspar Allik
06. Paul Liivak “Rannaküla maastik”, 1920ndad
“Sinine õhk mere kohal
kannab oma sügavat ilu kui salakaupa –
uimastavat udu purjelaevade peidupaikades”
Katkend Indrek Hirve luuletusest
Sõja tõttu meie seast noorelt lahkunud pallaslase Paul Liivaku (1900-1942) loometee jäi lühikeseks, mistõttu on iga väljailmuv maal oluliseks lisanduseks kunstniku loomingulise pärandi kokku panemisel. Enamus säilinud töödest koosneb graafikast ja tušijoonistustest, akvarelle on teada vähem, õlimaale aga vaid väga üksikuid. Tundeliselt mitmekihiline akvarellmaal Eestimaa rannakülast kannab endas elegantset 1920. aastate lõpu art deco stilisatsiooni, mille kohta maalikunstnik Andro Kööp kirjutab: “Seda stiili maali pole lihtne leida, kuna on tehnikatest kõige vähem andestav ja enim virtuoossust nõudev. Oma laadist tulnevalt ei rõhuta art deco just sageli kolmemõõtmelisust ja elegantsele stiliseerimisele rõhuv käsitlus võib maksta lõivu ruumilisele sügavusele. Paul Liivak on aga saavutanud midagi erakordset – jäädes truuks stiilile, on ta selles lihtsas rannamaastikus saavutanud imelise, emotsionaalselt puudutava ruumisügavuse tunde. Elegantse kadreeringuga vaates on samavõrra nii linnalikku rafineeritust kui südamlikku maalähedust.”Tekst: Andro Kööp, Katre Palm
07. Paul Liivak “Pühajärve maastik”, 1931
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
08. Boris Ninemäe “Tsirkus linnas”, 1950-60ndad
Tekst: Harry Liivrand, Mauri Gross
09. Boris Ninemäe “Mees ja meri”, 1960ndad
“Merel ei ole inimene kunagi üksi.”
Ernest Hemingway, “Vanamees ja meri”
Igapäevast elu poeetilisse kunstikeelde tõlkiv Boris Ninemäe (1925-1991) oskas hinnata lihtsate hetkede võlu. Asetades inimesed loomulikku keskkonda, ei andnud ta edasi pelgalt nende tegevusi ja ümbrust, vaid lõi omamoodi jutustuste seeria eestlaseks olemise alustest, olgu see metsas, heinapõllul või rannikul – igaühes neis oli midagi meie rahvale igiomast. USA kirjaniku Ernest Hemingway eelpool toodud lause on ka käesoleva teose kandvaks sõnumiks. Kuigi kalur paadis on üksi, juhib paratamatult tema saatust meri, kes on korraga nii tema truu kaaslane kui jõud, mis võib paadi hetkega tuhandeks killuks puistata. Seetõttu on põlvest põlve edasi kantud austus ja armastus mere vastu rannarahval sünnipäraselt kaasa antud. Ka Ninemäe on võrdselt tähelepanu pööranud nii paadis istujale kui veepinnale endale – tihedalt üksteise peale laotud värvikihid väljendavad looduse vahelduvaid toone ning mere sügavust.Tekst: Katre Palm
10. Rudolf Sepp “Võrumaa”, 1946
Tekst: Katre Palm
11. Richard Uutmaa “Vaikelu nartsissidega”, 1944
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
12. Richard Uutmaa “Vainupea rand”, 1973
“Laine lööb kividel ilmsiks mustri,
värvide erakordsuse, ilu,
mida nad isegi enne ei teadnud, ei tundnud –
mustri, mis kuivades kaob, kuid talletub mällu.
Nõnda on armastus.”
Doris Kareva “Laine lööb kividel ilmsiks mustri”
Vaimustavate värvikombinatsioonidega “Vainupea rand” esindab heasüdamliku, kuid napisõnalise Richard Uutmaa (1905-1977) öeldud lauset selle parimal kujul: “Need värvid, mida ma hetkel näen, ei kordu enam kunagi”. Sõnu kinnitavad nii kunstniku säravad mariinid kui iga rannaelanik, kel olnud au jälgida mere ilme pidevat muutumist ning selles sündivaid lõputuid värvikombinatsioone. Alates 1960. aastatest põhjarannikul Eismal suvitanud Uutmaa jaoks pakkusid inspiratsiooni nii kodu- kui naaberkülade merevaated, sh paar kilomeetrit lääne suunas asuv Vainupea, mis muuseas kuulutati 2023. aastal Lääne-Virumaa aasta külaks. Siinkohal eristub teos Uutmaa loomingus oma lähenemisviisi poolest – tema põhirõhk toetub kividel sündivale värvimängule, mis päikeseloojangu valguses saavad eriliselt sulava, pastelse beežikas-punaka ja kollaka alatooni. Säravat emotsiooni tasakaalustab jahe merevesi, mis varieerib oma sina heledast pea sünkjasmustani taamal paistval silmapiiril. Nii annab kiires, sulavas akvarelltehnikas valminud maal “Vainupea rand” hästi edasi rannas valitsenud õhustikku – pilvine taevas eemal mere kohal ning päikese pidumäng kivisel rannajoonel.Tekst: Katre Palm
13. Konstantin Karlsonn “Päikeseloojang Kadriorus (Reval)”, 1900
Tekst: Katre Palm
14. Eduard Spoerer “Elu rannikul”, 1879
Tekst: Mai Levin
15. Günther Reindorff “Rannamaastik kõvera männiga”, 1926
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
16. Anatoli Kaigorodov “Rannik kuuvalgel”, 1920ndad
Tekst: Andro Kööp, Katre Palm
17. Kristjan Teder “Suvine puhkehetk avatud aknaga”, 1948
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
18. Boris Ottenberg “Põhjarannik”, 1934
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
19. Gea Sibola Hansen “Emake Maa kuldvasikaga”, 2024
Tekst: Katre Palm
20. Edgar Viies “Naeris”, 1992
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
21. Jüri Marran “Tartu”, 2004
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
22. Epp Maria Kokamägi “Põud”, 1991
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
23. Enn Põldroos “Susanna supleb“, 2014
Tekst: Katre Palm
24. Lepo Mikko “Perekond”, 1940ndad
Tekst: Katre Palm
25. Ülo Sooster “Kukk”, 1958
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
26. Ülo Sooster “Mehe pea”, 1961
Tekst: Harry Liivrand
27. Kalev Mark Kostabi “Conversation pieces”, 1997
Tekst: Katre Palm
28. Märt Bormeister “Tolli tänav Tallinnas”, 1960ndad
Tekst Harry Liivrand
29. Arville Puström-Uus “Sirelid”
Tekst: Mai Levin, Andro Kööp
30. Rein Kelpman “Maastik Keila-Joa lähistel”, 1985
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
31. Vello Trell “Lugu valgest majast”, 1983
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
32. Edgar Valter “Õhtune meri“, 1954
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
33. Eduard Wiiralt “Põrgu”, 1930-1932
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
34. Kaljo Põllu “Saatus”, 1987
Tekst: Katre Palm
35. Kaljo Põllu “Algmuna”, 1999
Tekst: Harry Liivrand
36. Endel Kõks “La vie”, 1954
“Ma sellele tantsule kutsun kõik, kel inimhing kanda on antud!
Ma sellele tantsule kutsun kõik, kel vaimule keha on ankruks.
Nüüd unustage ümbritseva ilma nukker melu
ja kuulatage-kuulge sosinaid – on see vast elu!”
Katkend Doris Kareva, Jürgen Rooste luuletusest “Ma sellele tantsule kutsun kõik”
1950. aastal Rootsi elama asunud pallaslasest Endel Kõksist kujunes üks uuendusmeelsemaid väliseesti kunstnikke. Kõksi toonane looming on täis katsetamist erinevate tehnikate ja stiilidega. Muuhulgas ilmub tema töödesse analüütilisest kubismist välja kasvanud rõhutatud must kontuurjoon ja geometriseeritud figuurid, mille heaks näiteks on käesolev teos. Emotsionaalseid rütme täis “La vie” (“Elu” eesti k) on võluv stiliseeritud figuraalkompositsioon meelelahutuse ja hedonismi teemal: Kõks kujutab koos tegelasi tsirkusest ja tantsusaalist. Käsipõsakil nõutult istuma asetatud arlekiin oma rombimustrilises kostüümis sümboliseerib Watteau´aegadest saadik melanhooliat ehk siinses kontekstis moralisti. Elujaatav Kõks jätab tema tegelaskuju aga teadlikult tahaplaanile ning pöörab tähelepanu muredelt helgetele hetkedele meie elus. Nii toob ta vaataja ette värvirõõmu ja energia – tantsu läbi elu selle parimas võtmes! Maal on reprodutseeritud Tiiu Talvistu 2013. aastal koostatud Endel Kõksi monograafias “Vapruse, vabaduse ja rõõmuga” (nr 325, eksklikult 1971. aasta nimestikus).Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
37. Endel Kõks “Kunstisaalis”, 1967
38. Nikolai Kummits “Tänav õhtul”, 1940
Tekst: Katre Palm, Mai Levin
39. Jüri Ristna “Hingelind”, 2006
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
40. Karl Aleksander von Winkler “Leetse rand”, 1893
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
41. Oskar Hoffmann “Kõrtsijutud”, 1883
Tekst: Katre Palm
42. Peeter Mudist “Suvitajad”, 1978
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
43. Eerik Haamer “Põhjapõdrad”, 1955
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
44. Jüri Arrak “Uss”, 1989/2016
Tekst: Kaspar Allik
45. Jüri Arrak “Europe”, 1974
Tekst: Kaspar Allik
46. Joann Saarniit “Valged purjed”, 1966
Tekst: Harry Liivrand
47. Joann Saarniit “Maastik rukkihakkidega”, 1970
Tekst: Katre Palm
48. Evald Okas “Kaunitar õunaga”, 2002
“Purustav, põrmustav, pimestav, pärlendav
tund, mil sus ärkab süda, see ilus kiskja –
taba ta vabadus, siis valguskiirusse viska.”
Katkend Doris Kareva luuletusest “Unedemurdja”, 1991
Evald Okase (1915-2011) aktijoonistusi iseloomustavad kirglik emotsioon, sähvivad jooned ja õhulisus. Valget pinda maksimaalselt enda eesmärkide nimel ära kasutav Okas on ka käesolevas teoses peente tušijoontega tabanud modelli olemust – kirglik ja sensuaalselt meelitav. Õun kui pattulangemise sümbol mängib siin vaid intrigeerivat kõrvaltäitja rolli – tõeline kuninganna on kaunitar ise.Tekst: Katre Palm
49. Andrei Jegorov “Hoogne sõit”, 1910-1920ndad
Tekst: Katre Palm
50. Andrei Jegorov “Puudevedu”, 1920ndad
Tekst: Katre Palm
51. Aleksander Pilar “Kahekesi”, 1964
Tekst: Katre Palm
52. August Albo “Puhkehetk jõe ääres”, 1950ndad
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
53. August Albo “Igavene suvi”, 1950ndad
Tekst: Harry Liivrand
54. Karin Luts “Natüürmort viinamarjade ja pirnidega”, 1940ndad
Tekst: Harry Liivrand
55. Viktor Turp “Jaht”, 1937
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
56. Viktor Turp “Metsavennad”, 1942
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
57. Malle Leis “Natüürmort eksootiliste puuviljadega“, 2002
Tekst: Katre Palm
58. Alice Kask “Nimeta”, 2008
Tekst: Harry Liivrand, Andro Kööp, Katre Palm
59. Eevart Arrak “Tüdruk”, 1975
Tekst: Harry Liivrand
60. Boris Ninemäe “Ristikheinapõllul”, 1960ndad
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
61. Ellen-Aliide Ventsel “Tare eest algab rada”, 1930ndad
Tare eest algab rada –
karjamaa-, marjamaarada,
soonekohtadel märg…
… Maasikakohale põikad.
Heinaputkest pilli lõikad,
istmeks põndakust järg.
Katkend Muia Veetamme luuletusest „Tare eest algab rada”, 1966
Luuletaja, näitleja ja kunstniku, mitmekülgse Ellen-Alliide Ventseli (ka Elts Ristmägi, luuletajanimega Muia Veetamm, 1907-1995) maaliloomingut kohtab harva, kuna enamus tema aega võttis luule- ja tõlkekirjandus. Üksikud säilinud tööd tõendavad aga tema talenti ka kunstnikuna – oli tal ju selleks ka tugev loominguline tugi maalikunstnikust abikaasa Aleksander Ristmägi näol. Õlimaal “Tare eest algab rada” jutustab idülllilise loo suvedest 1930ndate vabas Eestis, täpsemalt vaikselt ligi hiilivast augustikuust oma mahlakalt küpse olekuga. Kiht-kihi haaval paksu pintsliga üksteise peale värvikihte ladudes loob Ventsel elava ja mõjusa struktuuri. Siinjuures näitab ta oma koloristivõimeid – soojalt pastelsele beežile lisab ta sekka värsket elektrisinist ja loob sellega toimivalt värske terviku. Omamoodi kõnekas on üksik männipuu maja ees, mis ei mõju mingil viisil üksikuna – tema juured on sügavale maapinda juurdnud, just nagu sealsete elanike armastus oma kodu vastu.Tekst: Katre Palm, Mari-Liis Illi-Illik
62. Richard Uutmaa “Kuuvalge öö rannal”, 1959
“Ah kui võiks väärida vaid su valgust,
suur südamesuvi; taevaste leek
liikumas aeglaselt alla, looja,
kuni on möödas. Kuni on öö. Kuni
tummaks on löödud sõnumitooja,
sirgeks vibutund saatuselook.”
Katkend Doris Kareva luuletusest “Graal”
Richard Uutmaa (1905-1977) jaoks oli meri kui hapnik ilma milleta vaim ei virgunud. Mere ääres suvitades veetis ta iga võimaliku hetke, isetehtud stafelei ja maalikohver kaenlas, vee ääres, et tabada alati muutuva rannamaastiku tundlikke valgusvärelusi. “Kord on see huvitav õhtune valgus, kord sügistormine ilm, kord selge ja klaasiselt läbipaistev varahommikune mereatmosfäär, mida kunstnik maalikunsti vahenditega on elamuslikult suutnud vaatajani tuua.” kirjutas Fritz Matt oma 1966. aastal valminud kunstniku monograafias. Uutmaa 1950. aastate lõpu loomingut kirjeldab impressionismimõjuline realism, mille heaks näiteks on “Kuuvalge öö rannal”. Kunstniku signatuurvõtet pilvede kujutamisel, sähvivat erisuunalist pintslilööki, on Uutmaa jätkanud ka öise taeva kujutamisel, tulemuseks elav ja struktuurne pind. Täiskuust veele pillutatud valgus hingab lainetega ühte, rahulikku siksakilist rütmi, kord helkivalt pinnale tõustes ja kord sootuks kadudes, kuni lõpuks suudleb viimaste kiirtega liivast randa. Ühtlasi on merevee kohtumine rannajoonega ainuke selge piirjoon teoses, sest nii taevas, maa kui kuuvalgus sulanduvad harmooniliselt üheks looduse imeks.Tekst: Katre Palm
63. Juhan Püttsepp “Kalapüügil”, 1945
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
64. Hugo Lepik “Kevad väikesadamas”, 1950ndad
Tekst: Harry Liivrand
65. Ivo Lill “Põhjamaa”, 2007
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
66. Concordia Klar “Pantheon”, 1970
Tekst: Kaspar Allik
67. Concordia Klar “Muinaslinna väravas”, 1970
Tekst: Kaspar Allik
68. Einar Vene “Hobustega rannal”, 2007
Tekst: Kaspar Allik
69. Roman Nyman “Kaberneeme võrgukuurid”, 1940
Tekst: Katre Palm
70. Eduard Wiiralt “Söömar (Söömaaeg)”, 1928
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
71. Gori “Lend üle piiri”, 1920-30ndad
Tekst: Kaspar Allik
72. Leonhard Lapin “Ring X B”, 1977
Tekst: Harry Liivrand
73. Leonhard Lapin “Autoportree Veenusena”, 1982
Tekst: Harry Liivrand
74. Varmo Pirk “Natüürmort vaskkannuga”, 1969
Tekst: Katre Palm
75. Vladimir Taiger “Äikese eel”, 1987
“Esra, ilus Esra,
su hammaste valge rivi, su silmad kui leek, kui mõõk,
ja su süda sätendav kivi – Esra, ilus Esra”
Katkend Doris Kareva luuletusest “Esra, ilus Esra”, 1988
Sama läbimõeldult ja tundlikult kui Vladimir Taigeri poolt kujundatud taasiseisvunud Eesti kroonidel olnud Koidula, Kreutzwald ja Jakobson, on valminud ka tema graafilised lehed. 1970. ja 1980. aastail eesti kunstis populaarsust kogunud hüperrealismist ja selle segamisest teiste kunstivooludega oli mõjutatud ka Taiger. Tema ülitäpne kujutlusviis kombineerituna fantaasiamaailmaga hõlmas sageli kauneid naisi, kelle silmis põles kirg. „Äikese eel“ annab piksejumalannale võimu määrata saatust ning tuua tuld ja energiat viisil, milleni tavainimese käed ei ulatu. See on ühtaegu monument nii kirele, väärikusele kui universumi jõule.Tekst: Katre Palm
76. Vladimir Taiger “Akt”, 1979
“Linnusulega liivale, õitsva oksaga õhku,
sõrmega Sinu paljale seljale
kirjutan salasõna – ürgse, õrna ja vägeva,
mida ei mõõda mõte ega kängitse keel”
Katkend Doris Kareva luuletusest, 1994
Läbi taasiseseisvunud Eesti Vabariigi 5- kuni 500-krooniste jõudis Vladimir Taigeri looming meeldejääva kunstikilluna iga eestimaalaseni. ERKI lõpetanud ja hiljem TKÜ-s õppejõuna tegutsenud Taiger on üks markantsemaid hüperrealismi esindajaid eesti graafikas, kelle töid on paljudes erakogudes üle maailma. Filigraanselt ja tundliku käega valminud “Akt” kannab juba oma pretensioonitus pealkirjas viidet Taigeri taotlusele anda edasi naise keha loomulikku ilu. Siin pole midagi üleliia ega millestki puudu – puhtal taustal taustal pääseb mõjule nii modelli füüsiline vorm kui tema enesekindel olemus, mida rõhutavad ka ajastu moodi esindavad elegantsed kõrgete kontsadega kingad. Ka täiuslik soeng ja meik tekitavad paratamatult assotsiatsioone New Yorgis asunud legendaarse Studio 54 klubikultuuriga.Tekst: Katre Palm
77. Peeter Must “Seine’i kaldal II”, 2023
Tekst: Harry Liivrand, Peeter Must
78. Juss Piho “Keskpäev”, 2004
Tekst: Harry Liivrand, Mauri Gross
79. Mari Roosvalt “Kübaraga”, 1987
“Ma kandsin musta ja valget ja halli –
ja ometi päev tõusis, mil panin selga veripunase sameti.”
Katkend Doris Kareva luuletusest “Ma kandsin musta ja valget”, 1982
Eesti Kunstnike Liidu auliikme, andeka Mari Roosvaldi 1987. aastal maalitud teos “Kübaraga” on huvitav mitmes mõttes. Esmalt kuulub töö kunstniku loometeel põnevasse aega, mil Roosvalt hakkab leidma talle omast abstraktset väljenduslaadi, sidudes seda veel eelmise, realistlikke motiive tõlgendava perioodiga. Teiseks on meie ees otsevaates maalitud sametkübara ja veripunase paelaga õrn naisfiguur, kes justkui peegeldub külgmistel akent meenutavatel pindadel. Kolmandaks kutsub Roosvalt mängima ruumiillusiooniga, mis virgutab vaataja fantaasiat ja paneb endalt küsima, kes täpsemalt vaatab keda? Kas meie maali või maal meid?Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
80. Kalju Nagel “Suvemaastik Vellaverest”, 1970ndate teine pool
Tekst: Mauri Gross, Katre Palm
81. Lembit Sarapuu “Istuv naiskodanik”, 1964
Tekst: Harry Liivrand
82. Varmo Pirk “Suplejad”, 1939
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
83. Ann Audova “Astrid”, 1940ndad
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
84. Ernst Hallop “Pojengid”, 1953
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
85. Henn Roode “Rand Pärnu rajoonis“, 1967/68
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
86. Valdur Ohakas “Daam kübaraga”, 1988
Tekst: Katre Palm, Mauri Gross
87. Rudolf Sepp “Riia tänav Pauluse kirikuga”, 1943
Tekst: Katre Palm
88. Nikolai Kummits “Eit ahju ees”, 1935
“Soe saun ja lõhn nii armas. –
Tühi kõht – “Kas soovite,
külamees, vast sooja leiba?”
Murdis tüki minule.
Suure tüki sooja leiba!
Oh küll maitses magus see!
Soe leib ja soe süda,
perenaine tasane.”
Katkend Juhan Liivi luuletusest “Rändaja”
Nikolai Kummitsa (1897-1944) keskset kohta Eesti agulikultuuri ning sealsete südamega inimeste kajastamisel tõestas hästi 1997. aastal Eesti Kunstimuuseumis (toona Rüütelkonna hoones) toimunud kunstniku 100. sünniaastapäevale pühendatud näitus „Nikolai Kummits ja agulimotiiv eesti kunstis“, mis selle haruldaselt empaatilise loojanatuuri selgelt esile tõi. Kummitsa mahedatoonilised, hingestatud teosed moodustavad olulise peatüki 1930. aastate elu dokumenteerimisel, seda enam, et kunstniku aktiivne loomeperiood jäi vaid 10 aasta piiresse. Ometigi suutis ta selle lühikese ajaga välja kujundada talle ainuomase stiili – ta ei otsinud eeskujusid Pariisist või teistelt kolleegidelt, vaid jäi kindlaks enda sumedale käekirjale ning südamelähedastele motiividele. Kunstniku loomingu keskmes olid kodulinna Tartu inimesed, veelgi enam, väga sageli pärinesid tema modellid lähedast pereringist. 1955. aastal Kummitsa isikunäitusel Tartu Kunstimuuseumis eksponeeritud teos “Eit ahju ees” võlub harmoonilise ja sooja atmosfääriga. Arvestades, et kunstnik kaotas isa juba 6-aastase poisina, mängis ema tema elus seda olulisemat rolli ja võimalik, et ka käesoleval teosel näeme ahju ees toimetamas just emafiguuri. Kunstiajaloolane Linda Õlekõrs kirjutab: “Kunstniku ema, see lesestunud, nelja väikese lapsega kangelaslik naine, kes ei ütelnud ära ühestki tööst, isegi kingsepatööst mitte, kui see andis vaid võimaluse leiva teenimiseks, on olnud tema naiskangelaste prototüübiks. Kiindumus emasse, mälestused lapsepõlves osaks saanud õrnusest ja emaarmastuse soojusest elustusid kunstniku maalidel ka siis, kui ema enam ei elanud. Autobiograafiline moment N. Kummitsa loomingus annab sellele omalaadse sugestiivsuse ja vahetu intiimsuse võlu.” (lk 21, „Nikolai Kummits 1897 – 1944“, Tallinn. 1966). Mahedatooniline teos on pehmele koloriidile vaatamata täis eluenergiat – küdev ahi ning igapäevased tarbeesemed nagu pudrupöör või voodiots sellele asetatud rätikuga, mis annavad märku sealsetest elanikest, nende igapäevaelust, muredest ja rõõmudest. Kummits ei ilusta ega varja – ta portreteerib inimesi ja elu just sellisena nagu need olid, vahetud, ausad ja omad. Teos on reprodutseeritud Linda Alekõrre monograafias „Nikolai Kummits 1897 – 1944“ (Tln. 1966, repr. 5) ja korduvalt mainitud tekstis.Tekst: Katre Palm, Mai Levin
89. Olga Terri “Õitsev põõsas talvel”, 1973
Tekst: Andro Kööp, Katre Palm
90. Ivo Lill “Tervitus”, 2003
Tekst: Katre Palm
91. Ivo Lill “Elurõõm”, 2007
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
92. Ernst Tiido “Parvetajad Emajõel”, 1947
Tekst: Harry Liivrand
93. Kristjan Raud “Kalevipoja laul”, 1941
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
94. Malle Leis “Tuuline päev”, 1973
Tekst: Mauri Gross, Katre Palm
95. Malle Leis “Lilled VII”, 1971
Tekst: Katre Palm
96. Malle Leis “Võrumaa XIX”, 1983
Tekst: Katre Palm, Mauri Gross
97. Ado Vabbe “Teekäijad öömajal”, 1956-1961
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
98. Ado Vabbe “Figuurid linna kohal”, 1913
Tekst: Katre Palm
99. Jüri Arrak “Tuba keskpäeval”, 1972/2008
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
100. Jüri Arrak “Kuldvasikas”, 1990/2019
Tekst: Harry Liivrand
101. Mall Nukke “Igapäevane ingel IV“, 2006
Tekst: Harry Liivrand
102. Eugeni Noormägi “Natüürmort abstraktses ruumis”, 1950ndad
Tekst: Katre Palm
103. Joann Saarniit “Kaljumaastik I”, 1977
Tekst: Katre Palm
104. Joann Saarniit “Majake järve kaldal”, 1960
Tekst: Katre Palm
105. Lembit Saarts “Aktid rannamaastikul, sinise rätikuga”, 1988
Tekst Harry Liivrand, Katre Palm
106. Evald Okas “Mererannas”, 2007
Tekst: Mauri Gross, Katre Palm
107. Evald Okas “Kolmekesi“, 1989
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
108. Ilmar Torn “Õhtu”, 1975
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
109. Ilmar Torn “Silmapiir”, 1967
“Mulle meenuvad kauged hommikud,
kui laevadeks tühjad vaadid,
suus takjapiibud, sõitsime
piki meresid nagu piraadid.”
Katkend Betti Alveri luuletusest “Mulle meenuvad kauged hommikud”
Kuressaarest pärit Ilmar Torn (1921-1999), pikaaegne ja väsimatu Kunstnike Liidu juht, pühendas suure osa oma loomingust justnimelt Saaremaale ning rannakultuurile laiemalt. 1979. aasta kataloogis kirjutab Lehti Viiroja tema 1960. aastate teise poole loomingust, sh teosest “Silmapiir” rääkides, et need “viitavad tervete inimpõlvede elule ja saatusele. Taas Saaremaa oma kiviaedade, kiviste põldude, kiviste rannavetega ja selle kõigega ühtekasvanud saarlasega, tema mure ja töö, armastuse ja unistustega. Võrreldes varasema Saaremaa sarjaga on siin püütud tabada eeskätt olemuslikku, mõjustada tugevamalt kui seni ka vaataja tunnetust.” (lk 10, “Ilmar Torn”, Kirjastus Kunst). Esmapilgul räägib teos vaid noore poisi suurtest unistustest, lõputuna tunduva silmapiiri taga ootavast kõikide võimaluste maast rääkiv teos kannab endas laiemat filosoofilist eluvaadet, nii nagu Torni looming toona üldisemalt. See on lugu mõtte jõust, iseenda peas tehtavatest igapäevastest valikutest, kus on meist igaühe valik, kas jääda rannale või sõuda täiel rinnal edasi. “Silmapiir” kuulub üks ka Eesti Kunstimuuseumi kollektsiooni.Tekst: Katre Palm
110. Hugo Lepik “Suvine sadamavaade”, 1956
Tekst: Katre Palm
111. Jaak Arro “Naised”, 1992
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
112. Peeter Allik “Akt”, 1996
Tekst: Harry Liivrand
113. Endel Taniloo “Mare”, 1971
Tekst: Harry Liivrand
114. Endel Taniloo “Seisev akt”, 1960ndate esimene pool
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
115. Eduard Ole “Tallinna laht”, 1941
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
116. Aleksander Peek “Kaubamaja ehitus”, 1958
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
117. Eerik Haamer “Linnuse rajamine”, 1953
Tekst: Harry Liivrand
118. Osvald Eslon “Veneetsia vaade”, 1940ndad
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
119. Aksel Tamme “Vaikelu sügislillede ja roheliste õuntega”, 1950ndate esimene pool
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
120. Lepo Mikko “Natüürmort ploomidega”, 1965
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
121. Evald Okas “Naine kübaraga“, 2002
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
122. Evald Okas “Lamav naine”, 1985
Tekst Harry Liivrand
123. Kaljo Põllu “Uni”, 1973
“Üks laps kiigub, kerge kui tuul ja laulab seal omaette.
Ta silmad on kinni, ta sõnad puhkevad haldjate keelest.
Ei vaata ta taha, ei ette, ei maha, ei üles.
Ta kiigub haldjate süles kahe maailma vahel –
puhas leheke unenäopuul.”
Doris Kareva “Värav kahe maailma vahel”
Kaljo Põllu (1934-2010) loomingu alustalaks olev soome-ugri mütoloogia kannab endas sügavate laante kaja, aegadeülest elutarkuste ja muistendite põlvest põlve edasi pärandamist. Metsotintotehnika pehmus ja sulavad üleminekud aitasid võimendada ürgset maagiat, mille Põllu sageli just öövalgust kujutades plaadile kandis. Tema üheks ikoonilisemaks kujunenud “Kodalaste” sarja teosed otsivad vastuseid olulistele eksistentsiaalsetele küsimustele: kust oleme tulnud ning kuhu läheme? Seetõttu pole ka juhus, et just selle sarja eest pälvis Põllu 1975. aastal maineka Kristjan Raua preemia. “Kodalaste” kõige esimene teos “Uni” kannab endas sõnumit esivanemate uskumusest une olulisusesse ja ettekuulutusse. Unenägudes võis ette näha nii järgneva jahipäeva kulgu või teekonda viljakamate marja- ja seenemetsadeni – kõik, mis aitas koriluskultuuril toimida ja oli seega sama oluliseks osaks elust kui ärkveloleku aeg. Kaitsva maapinna soojas põues puhkav ühtne kogukond on edasi antud harmoonilise ja rahulikuna, neid valvav truu koer on aga ärkvel, et ohu korral kahe maailma vaheline värav avada. Unenägudemaailmas olevat justkui hõljuvat olekut on Põllu väljendanud tagaplaanil sooja kuma andvate kuuvalgel helendavate pilvepallidega. Sari valmis enne, kui algasid Põllu kuulsad etnograafilised ekspeditsioonid teiste soome-ugri rahvaste juurde ning selle ettevalmistamise osaks olid eraldiseisvalt valminud tööd Eesti maastikest. Nii kannab käesolev teos ka sügavat austust muistsete eestlaste loodust austavale eluviisile. Teos “Uni” kuulub ka Eesti Kunstimuuseumi kollektsiooni.Tekst: Katre Palm
124. Viktor Karrus “Kulle talu”, 1980
Tekst: Harry Liivrand
125. Boris Ninemäe “Karjamaal”, 1960ndad
Tekst: Harry Liivrand
126. Heldur Viires “Rand”, 1958
Tekst: Harry Liivrand
127. Eduard Wiiralt “Monika”, 1942
Tekst: Katre Palm
128. Eduard Wiiralt “Noor araablane”, 1940
Tekst: Katre Palm
129. Enno Hallek “Rannamaastik kibuvitsaõitega”, 1981
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
130. Richard Uutmaa “Angla tuulikud Saaremaal”, 1976
Tekst: Katre Palm
131. Linda Kits-Mägi “Metsaoja”, 1959
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
132. Linda Kits-Mägi “Lilled”, 1960ndad
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
133. Otto Paas “Purjekas helesinise linna taustal”, 1949
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
134. Ervin Foerster “Sillerdava mere kaldal”, 1920ndad
Tekst: Katre Palm
135. Kaljo Põllu “Kaks päikesepõtra”, 1978
Tekst: Harry Liivrand
136. Malle Leis “Varjud öös III”, 2008
Tekst: Katre Palm
137. Malle Leis “Lilled XXXI”, 1975
Tekst: Mari-Liis Illi-Illik
138. Malle Leis “Lilled XLI”, 1975
Tekst: Katre Palm
139. Jüri Arrak “Lagendikul”, 1970
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
140. Jüri Arrak “Lõbus trio”, 1964
Tekst: Katre Palm
141. Jüri Arrak “Kentauri mängud”, 2017
Tekst: Harry Liivrand
142. Jüri Arrak “Lõvid”, 1981
Tekst: Katre Palm
143. Edgar Valter “Kodu maailma äärel”, 1975
Tekst: Katre Palm
144. Edgar Valter “Kiikumas”, 1970ndad
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
145. Valdur Ohakas “Õhtusöök sadamas”, 1964
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
146. Valdur Ohakas “Akt loojanguvalgel”, 1960ndate I pool
Tekst: Katre Palm
147. Valdur Ohakas “Poiss piibuga”, 1965
Tekst: Katre Palm
148. Ferdi Sannamees “Akt”, 1934
Tekst: Mai Levin
149. Märt Bormeister “Vana talu toomingatega”, 1984
Tekst: Katre Palm
150. Erich Pehap “Daam valge kübaraga”, 1930ndad
Tekst: Mari-Liis Illi-Illik
151. Henn Roode “Põhja puiestee”, 1960
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
152. Tõnis Vint “Kevadhääl”, 1987
Tekst: Katre Palm
153. Tõnis Vint “Vestlus”, 1983
Tekst: Katre Palm
154. Laurentsius “Roos“, 2013
Tekst: Harry Liivrand
155. Gregor von Bochmann “Mees ja hobune”, 1894
Tekst: Katre Palm
156. Karl Aleksander von Winkler “Viljandi lossivaremed”, 1909
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
157. Ilmar Kruusamäe “No N-Bomb”, 1978
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
158. Kerttu Lätt “Violetta külmunud järv e. Lumekuninganna”, 2007
“Surun sind kui mantlit
vastu külmetavat ihu –
värisevat mantlit vastu kuuma ihu”
Luulekatkend Indrek Hirve kogumikust “Hingekiri II”
Noorelt lahkunud andeka Tartu kunstniku Kerttu Läti (1978-2013) kunstnikunimega Kerttus) looming õhkab glamuuri ja sära. Nii ka Gustav Klimti vormikäsitlust meenutavas suuremõõtmelises teoses nõtkest lumekuningannast, kes abstraktses paigutatuna õhkõrna, peaaegu seebimullina mõjuva kristallkuuliga õnnelikku homset kuulutab. Lätt, kelle kireks oli lisaks kunstile ka parfüümimaailm, on peategelase mähkinud udupilvest rüüsse, mille sulgpehmetest voltidest hõljub ruumi sahmakas kevadiselt karget lõhna.Tekst: Katre Palm
159. Jüri Marran “Meeskoor”, 1975
Tekst: Harry Liivrand, Mauri Gross, Katre Palm
160. Liisi Örd “Suur roheline. Veepind”, 2023
Tekst: Katre Palm, Mauri Gross
161. Aleksander Litvinov “Algus”, 1985
Tekst: Harry Liivrand, Mauri Gross
162. Valdemar Väli “Kalurid”, 1956
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
163. Evald Okas “Mets” (Vääna-Jõesuu), 1982
“Kõik tiirleb, kõik tuksleb,
kõik tuikab ja taob:
universumi uni on ainus,
mis kogu aeg on ja kaob.”
Katkend Doris Kareva luuletusest “Kõik tiirleb, kõik tuksleb”
Evald Okase (1915-2011) metsamotiivid on ühed nüansirikkamad ja elavamad loodust kujutlevad tööd tema loomingus. Vääna-Jõesuu kujunes Okase jaoks armastatud suvituskohaks aastakümneteks, kuna just seal asus peale sõda kunstnike puhkebaas. Ta on maalinud seal erinevaid maastikke, kuid metsamotiivid kujunesid ta enda lemmikuks, seda eelkõige selle vaheldusrikkuse pärast – ükskõik, kuhu metsas keerad, tervitab sind juba täiesti uus elamus. Okas on alati armastanud maalida rohelust, tuues esile selle nüansirikkust, looduse lopsakust ja kasvutungi. Tema “Metsale” võiks vabalt seega panna tunduvalt detailsemaid, särtsakamaid pealkirju, nagu “Enne vihma”, “Elurikkus” vmt, ent ometi annab just kunstniku enda pretensioonitu nimetus tööle sisu. Mets kui mõiste sisaldab juba ise tohutut elurikkust, universaalset, aegadeülest tähendust. Okase impulsiivse hooga liikuv pintsel on seetõttu vaba – keegi ei ütle ette, mis värvi taim just sel päeval kunstnikule oma ilu näitas, millise linnu laul eriti kaugele kajas. Rääkimata valgusest, mis tihedate puude võradest vaid siit-sealt end ilmutab – kord vihmaeelselt sügavsinine, kord unistuslikult hele. Metsa maalimine nõuab virtuoosset oskust leida just see õige valguse ja varju vahekord, õiged värvid ja tunded – Evald Okasele pole siin vastast.Tekst: Katre Palm, Mai Levin
164. Evald Okas “Meri”, 1955
“Silm kaugele käib üle vee,
käib üle vee ja lainete.”
Katkend Juhan Liivi luuletusest “Üle vee”
“Suvine merevaade mitte rannalt, vaid merelt merele, teadmata mis jääb seljataha. Võib-olla soov midagi unustada, mille kasuks räägib otsiv ja julge lahendus käsitlemaks maa ja taeva suhet. Suvi, kergus ja hoog kõik ühes vaateväljas, et unustada minevik ja mäletada hetke, mis on ees.” Nii kirjutab maalikunstnik Mauri Gross Evald Okase (1915-2011) 1955. aasta mariini kohta. Evald Okas, keda peamiselt teame kui kaunite graatsiate kujutajat, üllatab vaatajat siin sugestiivse merevaatega. Igavikuliselt mõjuv vaatenurk sunnib seisatuma ja nautima hetke ilu – keset vaikselt loksuvat merd ja kaugusse sulanduvat silmapiiri. Ehk oli kunstniku jaoks filosoofiliste mõtiskluste rajale astumiseks tema 40. aasta juubel, mis teose valmimise hetkeks kätte jõudmas oli.Tekst: Mauri Gross, Katre Palm
165. Eduard Wiiralt “Lapi maastik”, 1946
Tekst: Katre Palm
166. Eduard Wiiralt “Burgundia maastik (Maastik hobustega)”, 1947
Tekst: Katre Palm
167. Konstantin Süvalo “Pärnu jõel”, 1944
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
168. Ludvig Oskar “Koitjärve maastik”, 1920-30ndad
Tekst: Katre Palm, Mai Levin
169. Ilmar Malin “Kesk-Aasia motiiv”, 1961
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm
170. Olav Maran “Krüsanteemid”, 1991
Tekst: Harry Liivrand, Mari-Liis Illi-Illik
171. Olav Maran “Vaikelu astritega”, 1978
Tekst: Harry Liivrand
172. Renaldo Veeber “Valge vaikus”, 1991
“Karm, napp on põhjamaa valgus Rege veavad siin rasked varjud, valvavad öökullid, hundid Sõna krigiseb hammaste all”
Katkend Doris Kareva luuletusest
Renaldo Veeber (1937-2010) oli võrdselt võimekas nii graafikas kui skulptuuris – on tema käe all valminud ju kuulsad Madisepäeva lahingu mälestusmärk Lõhaveres ja Kreutzwaldi sammas Vinnis kui ka igavikulised graafilised lehed Põhjamaa loodusest ja mütoloogiast. Hunte kui öise metsa kuningaid kujutas Veeber mitmes oma teoses. Kuivnõela tehnikas, graafika kohta väga suureformaadilise teose “Valge vaikus” keskmes ei ole seekord üksik hunt nagu seda on kaks aastat varem valminud tõmmises “Põhjamaa laul” vaid neljane kari. Kuigi väljend “üksik hunt” on aja jooksul saanud üldkasutatavaks terminiks, siis looduses on tegu erandiga, sest hundid on väga sotsiaalsed loomad, kes liiguvad, rändavad ja jahivad karjades, mis Eestis koosnevad tavaliselt neljast kuni kuuest isendist. Veeberi üks võimsamaid teoseid, “Valge vaikus” on põhjamaiselt karge ja intensiivne töö, kus oleksime justkui pealtvaatajateks äsja juhtunud sündmusele, mis on hundikarjas lahkhelid tekitanud. Alfa ulub ja oomega vaatab norgus peaga maha samal ajal kui üks beeta jälgib hävitatud maja ning teine uurib teose keskmes olevat maagiliselt helendavat, seto jumala Peko (Pekko) kuju – oli ju Veeber andunud seto kultuuri austaja. Koos efektselt edasi antud kuuvalguse jaheda kumaga loob see müstiliselt kõlava harmoonilise vaikuse, “valge vaikuse”. Seto jumala nime on Veeber graveerinud ka vasakpoolse hundi varjule.Tekst: Kaspar Allik
173. Avo Keerend “Kompositsioon sinisega”, 1968
Tekst: Harry Liivrand
174. Richard Uutmaa “Õhtu Eisma rannas”, 1975
Tekst: Katre Palm
175. Hilda Kamdron “Kevadekuulutajad”, 1962
Tekst: Katre Palm
176. Boris Ninemäe “Heinategu”, 1960ndad
Tekst: Katre Palm
177. Eduard Wiiralt “Kaameli pea”, 1939
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
178. Eduard Wiiralt “Berberi tüdruk kaameliga”, 1940
Tekst: Katre Palm
179. Eduard Wiiralt “Maastik Pariisi lähedal”, 1937
Tekst: Katre Palm
180. Uno Roosvalt “Talu saarel”, 1991
Tekst: Katre Palm, Harry Liivrand
181. Boris Ninemäe “Rahvapidu”, 1960ndad
Tekst: Mauri Gross, Katre Palm
182. Endel Kõks “Karbontsükkel”, 1964
Tekst: Katre Palm
183. Endel Kõks “Tantsijanna”, 1979
Tekst: Harry Liivrand
184. Ado Lill “Akt (küljeli)”, 2011
Tekst: Harry Liivrand
185. Joann Saarniit “Teel tippu”, 1972
Tekst: Regina Mets
186. Rein Kelpman “Bluus sinises ehk kuidas ma elektrit armastasin”, 1994
Tekst: Katre Palm
187. Ilmar Kimm “Suvi”, 1955
Tekst: Mai Levin, Katre Palm
188. Miljard Kilk “Raamitud vaikelu”, 2000
Tekst: Harry Liivrand, Katre Palm