28. HENN ROODE “Vana kaluripaar Treimani sadamas” 1960ndad
Õli, kartong. 51,5 x 71 cm.
Henn Roode sündis arsti ja inseneri perekonnas ning õppis 1944-1947 Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis Ado Vabbe ja Elmar Kitse käe all. 1949 lõpus arreteeriti Roode koos Soosteri, Ohaka ja teiste noorte kunstnikega, põhjuseks väidetav liigne Pariisi koolkonna idealiseerimine, ning saadeti peagi 10 aastaks Karangada oblastis asunud vangilaagrisse, kust vabanes ennetähtaegselt 1956. Naastes lõpetas Roode Eesti Riikliku Kunstiinstituudi maalikunstnikuna ning hakkas peagi esinema erinevatel näitustel.
Roode loomingus on palju meremaale, linnavaateid, autoportreid ja abstraktsioone. Oma loomingule lähenes ta kui teadlane ning püüdis jõuda lõpliku tõeni maalitava olemuses. Ta jälgis alati rütmi ja geomeetriat ning seetõttu leiab vaataja tema teostest pidevalt palju uut avastamisväärset.
Väga olulisel kohal Roode loomingus oli meri ja rannarahvas. Tütre Hanna sõnul veetis Roode suved perega rannikul, maalides kalureid ja nende eluolu, sadamaid ja merd. Kui paljudel eesti kunstnikel oli lemmik põhjarannik ja Saaremaa, siis Roode valis ranniku Pärnust lõunapool, maalides Lemmel, Orajõel, Kablis ja Treimanis, kus on valminud ka oksjonil olev maal. Meri köitis Roodet oma lõputu muutumise ja vaheldusrikkusega, see tähendas avarust, kontakti muu maailmaga, kuhu ei pääsenud, täitmata unistusi ja perspektiivi. Südamlikku sümpaatiat tundis Roode rannarahva ja kalurite vastu, kellega leidis alati ühise keele ja nautis vestlusi maailma asjadest. Paljud tema võimsad merekompositsioonid, mis kuuluvad Eesti Kunstimuuseumi kogudesse, on maalitud just Treimanis. Kunstnik austas kalurite rasket ja füüsilist tööd ning nägi meretuultes pargitud naiste ja meeste nägudes elutervet tarkust ja arukat kooselamise kogemust loodusega.
Oksjonil olev maal “Vana kaluripaar Treimani sadamas” on hea näide sellest, kuidas Roode on võtnud aluseks klassikalise maalikäsitluse ja arendanud seda talle ainuomaselt uuenduslike otsingutega. Ta ei hooli maalitava täpsest edasiandmisest, vaid mängib värvi ja tehnikaga luues sügava metafüüsilise atmosfääri.