127. Urmas Ploomipuu “Raudtee”, 1980
Pakkumisi: 49Parim pakkumine: 46 000 €
Guašš paberil. 56 x 69 cm.
Haruldaselt väikesearvulisest maaliloomingust hoolimata šikiks hüperrealismi klassikuks saanud Urmas Ploomipuule (1942-1990) meeldis ilmetutele motiividele erilist tähendust anda. Peamiselt graafikale pühendunud ning lühikese elu jooksul vaid 4 õlimaali ning mõned guašid ja akvarellid loonud kunstnik lisas foto või slaidi järgi oma töödesse maalilist kvaliteeti kas vaba pintslitööga või pihustiga kontuure hajutades – et oleks vinge!
Seetõttu on eriliselt hea meel esitleda haruldast, 2011. aastal Eesti Kunstimuuseumis Tõnis Saadoja poolt kureeritud näitusel “Valge maja” eksponeeritud guaššmaali “Raudtee”, mis põhineb Maardu lähistel tehtud fotol. Mustvalgest jäädvustusest särava sümbolistlik-hüperrealistliku teose maalimiseks kasutas Ploomipuu horisondil taeva poole tõusva vedurikortsna pilve kujutamiseks osavalt pintslit ja samas hajutas raudtee liiprite hargnemiskoha tumedad varjud pihustiga.
Saadoja kirjutab: “Võimalik, et maali esteetilise koodi taga on Urmase ühe lemmikkunstniku Paul Delvaux´ mõjud, kelle loomingu pidepunktideks on rongid, raudteejaamad, metafüüsilised linnamaastikud ning silmapiirile välja joonistatud perspektiiv. Ent kui Delvaux´ piltidel on enamasti öö ning ka figuurid, siis Ploomipuu maalil on inimtühi päev ilma erilise dramaatikata.” (lk 47, näituse “Valge maja” kataloog, Eesti Kunstimuuseum, 2011)
Ploomipuu tööde ratsionaalne kompositsioon tegeleb ka ruumimõõtmega ning kolmemõõtmelise efekti maalib ta alati perfektselt sisse. Tema tehniline puhtus ja korrastatus moodustavad omamoodi metafüüsilise maailma, milles olla on vabastav ja kerge – eriti, kuna silmapiirile on Ploomipuu maalinud sillerdava mere. Teos on oli eksponeeritud ülaltoodud Kumu näitusel ning reprodutseeritud näituse kataloogis lk 47, 61, 82 ja 97 (Eesti Kunstimuuseum, 2011).
Teose ostuga kaasneb näituse kataloog ning kutse näituse avamisele 20. aprillil 2011.